O tuszach

2018-01-08
O tuszach

Temat tuszów to temat-rzeka! Istnieje multum tuszów o różnych właściwościach. Nie ma tuszu dobrego do wszystkiego na raz ale są cudowne tusze nakierowane na konkretne potrzeby.

Który tusz wybrać?

Mamy nadzieję, że to kompendium przygotowane na bazie wieloletnich osobistych doświadczeń oraz informacji od producentów pomoże Wam w wyborze tuszu idealnego dla Waszych projektów!

 Na początek rozwiejemy mit osób początkujących - poduszka tuszu nie musi być większa niż stempel. Stempel trzymamy wzorem do góry i przykładamy do niego poduszkę tuszu, raz po raz nakładając medium na kolejne obszary stempla. Nie przyciskamy poduszki za mocno, by nie pokryła brzegów wypukłego wzoru - nałożenie za dużej ilości tuszu nie ma sensu zarówno ze względów ekonomicznych jak i estetycznych - za mocno natuszowany stempel przezroczysty mocno przyciśnięty do papieru zostawi odbitkę z brzydką obwódką. Absolutnie nie używamy stempli jak na Poczcie ;) Stempel dociskamy do papieru podobnym sposobem, jakbyśmy na niego nakładały naklejkę. Po paru odbitkach na pewno nabierzecie wprawy. Dodamy, że gumowe stemple mogą wymagać więcej siły niż stemple przeczyste, które są bardziej miękkie. O stemplach dowiecie się w filmiku Drychy.

Jak tuszować stempel, który jest większy od poduszki tuszu

 

Na pierwszy ogień - tusze Ranger Ink.

tusze Ranger Ink: Archival i Distress

Tusze Distress to tusze wodne barwnikowe (poza białym i do embossingu). Jeśli chodzi o stemplowanie, to można nimi stemplować jak najbardziej ale spodziewajcie się, że odbitki mogą być nierówne, szczególnie w przypadku stempli o większych pełnych powierzchniach. Ten tusz jest idealny do tuszowania i tworzenia tła. Reaguje na wodę, więc możemy nim malować jak akwarelkami (po uprzednim nałożeniu na paletkę) lub tworzyć przepiękne mediowe tła.

Jeśli chodzi o tuszowanie - jeśli chcecie uzyskać delikatny efekt - gorąco polecamy gąbeczki, które znajdziecie w dziale akcesoriów do mediów.

Sposoby tuszowania brzegów

[foto aplikatory]

Tusze Distress są transparentne (biały "Picket Fence" i seria Oxide to inna historia), więc możemy je podczas tuszowania i stemplowania nakładać jeden na drugi, tworząc tym samym nowe odcienie i nadając pracy głębię. Tusze Distress są idealne do postrzania papieru - nadania mu efektu "vintage".

tuszowanie brzegów - wybór ilości kolorów ma znaczenie

Więcej o tuszowaniu dowiecie się z filmiku Drychy, a poniżej film Tima Holtza o technikach z tuszami Distress.:

Tusze Distress występują w poduszkach o dwóch rozmiarach. Poduszki można napełnić tuszem w buteleczce zwanym Reinker.

tusze do uzupełniania poduszek Distress Ink

*

tusze Distress Oxide

Distress Oxide

Fuzja tuszu barwnikowego i pigmentowego, dzięki któremu z pomocą wody w sprayu uzyskasz wyjątkowe postarzone "oksydowane" efekty.

Idealny do stemplowania, nakładania przez szablony, tuszowania itp. Kolory pięknie się ze sobą nakładają.

Od tuszów Distress różni je m.in. zawartość pigmentu, fakt, że są kryjące (możesz używać ich na ciemnych powierzchniach).


***

Tusze Archival tu tusze idealne do stemplowania: bardzo ładnie odbijające detale, po wyschnięciu są wodoodporne, permanentne, można je malować akwarelkami, tuszami wodnymi, akrylami, tuszami alkoholowymi Adirondack, pigmentami itp.  Odbite motywy nie bledną. Na matowych powierzchniach schnie na powietrzu (nie potrzeba dodatkowych narzędzi), a na powierzchniach błyszczących odbite motywy należy podgrzać nagrzewnicą. Tuszem Archival można stemplować: papier, fotografie, folię termokurczliwą, UTEE, tkaniny, craft metal itp. Tusz jest bezpieczny dla przezroczystych stempli.  Podstawowa puszka ma ok. 8x5cm ale tusze dostępne są czasem w wersji Jumbo z poduszką o wymiarach 10,8x15,9cm.

tusze Archival

***

Tusze Memento to tusze wodne barwnikowe, odporne na blaknięcie, szybkoschnące. Precyzyjnie odwzorowuje skomplikowane wzory.

tusze Memento drop

Tusze Memento dostępne są w dwóch rozmiarach, można do nich dokupić uzupełniacze.

 ***

Memento i Memento Luxe to nie to samo - zwróćcie na to uwagę :) Memento Luxe to tusz pigmentowy, idealny do papieru, tkaniny, drewna, skóry itp.  Na tkaninach jest permanentny po nagrzaniu nagrzewnicą.  Może służyć do embossingu na gorąco.

tusze pigmentowe

Praktycznie wszystkie tusze pigmentowe nadają się do embossingu na gorąco. Tusze pigmentowe są bardziej kryjące od barwnikowych ale pamiętajcie, że siła krycia może się różnić między markami/kolorami.

Arte Banale opowiadała już jakiś czas temu o tuszach pigmentowych na bazie wody VersaColor na naszym blogu i właśnie z tego artykułu pochodzą te zdjęcia:

tusz VersaColor na papierze scrapbookingowym

Arte Banale: "Podczas zlotu przykuwały uwagę kupujących cudownymi, nasyconymi kolorami. Wtedy niewiele mogłam powiedzieć na ich temat, teraz wypróbowałam i mogę je pozachwalać ;)  Są to tusze wodne, z tego powodu bez problemu usuwamy je ze stempli i dłoni (moim zdaniem – duży plus). Należą do grupy tuszy pigmentowych, dlatego mają te fantastyczne, intensywne barwy. Odcienie wyglądają dokładnie tak samo na papierze, oczywiście białym. W przypadku stemplowania na kolorowych papierach tez nie jest źle – w moim planowniku odbijałam je na szarym pakowym, jak i na wielobarwnym scrapowym – zawsze byłam zadowolona z efektu.Oczywiście przy kolorowych tłach lepiej sięgać po ciemniejsze, intensywniejsze odcienie."

tusze Versa Color

tusze VersaColor w użyciu

 

 

 ***

Tusze pigmentowe mają też wersję na bazie oleju. Drycha "Gorąco polecam VersaFine! To mój totalnie ulubiony tusz - ma piękne głębokie kolory, po wyschnięciu jest odporny na wiele mediów. Może nie schnie szybko ale efekt jest tego warty. Detale odbijają się idealnie. Czerń "Onyx black" jest idealna. Jeśli miałabym wybrać jeden tusz do stemplowania ze wszystkich na świecie - wybieram właśnie ten."

tusze Versa Fine

VersaFine występuje w dwóch rozmiarach i można go uzupełniać.

tusze Versa Fine

Pojawiła się u nas nowa wersja: VersaFine Clair. Ta formuła jest jeszcze lepsza do embossingu i jeszcze lepiej odbija detale!

tusze Versa Fine Clair

***

Kolejne wysokiej jakości tusze dostępne w naszym sklepie to seria StazOn.

Są to tusze na bazie rozpuszczalnika i właśnie z tego względu nie polecamy ich do stempli przezroczystych, które mogą się od niego rozpuścić. Serii StazOn możecie spokojnie używać do stempli gumowych. Tymi tuszami możecie stemplować nie tylko na powierzchniach porowatych jak papier, tekturka itp. ale i na szkle, folii, metalu. Bardzo szybko schną.

StazOn to tusz barwnikowy, transparentny (nie polecamy do ciemnych powierzchni). Dostępny w dwóch rozmiarach poduszki (duża lub midi), można go uzupełniać.
tusze StazOn - różne rodzaje

Ewa Szczepańska: "Spośród wielu tuszy jakimi miałam okazję stemplować to StazOn podbiły moje serce. Różnorodność zastosowania, intensywne kolory, wygoda użycia, nieziemski zapach czarnego koloru, to tylko kilka zalet. Używam też innych tuszy ale nie ukrywam, że dają one wiele ograniczeń. Dziś nie wyobrażam sobie mojego życia bez StazOn. To moja subiektywna opinia, ale przekonałam już wiele osób do spróbowania i nie ma osoby, która nie byłaby zadowolona, dlatego jeśli się zastanawiasz, przy najbliższych zakupach po prostu wrzuć czarny kolor do koszyka zakupowego."

przykłady użycia tuszów StazOn

StazOn Opaque to tusz pigmentowy o cudownym kryciu, dostępny w zestawach poduszka + uzupełniacz, można kupić buteleczkę uzupełniacza oddzielnie. Najlepiej wygląda na powierzchniach nieporowatych, na powierzchniach porowatych nie jest tak spektakularny jak na m.in. foliach.

StazOn Metallic to oczywiście metaliczna wersja. :) Dostępny w zestawach poduszka + uzupełniacz, można kupić buteleczkę uzupełniacza oddzielnie.

tusze metaliczne Stazon Metallic

***

Skoro mowa o tuszach metalicznych, to polecamy Wam tusze Encore oraz Delicata. Oba są tuszami wysokiej jakości jednak trochę się od siebie różnią.

tusze metaliczne Encore i Delicata

Tusze Encore przepięknie kryją, wyglądają zjawiskowo szczególnie na ciemnych powierzchniach. To tusz na bazie wody, który pięknie odbija detale. Nadaje się zarówno do stemplowania, cieniowania, postarzania jak również embossingu.

tusze metaliczne Encore i Delicata

Encore:

tusz metaliczny Encore - przykładowe prace

Tusze Delicata są to wyjątkowe tusze z metalicznym odblaskiem, pięknie odbijające światło. Szybkoschnące na porowatych powierzchniach. Specjalna formuła zapobiega matowieniu tuszu. Na powyższym zdjęciu złota Delicata wygląda... delikatnie :) ale niech Was to nie zmyli - tusz bardzo ładnie odbija światło - spójrzcie na zdjęcie poniżej.

tusze metaliczne Delicata i Encore - odbicie światła

Delicata:

prace z tuszami Delicata

 

***

Tusze metaliczne/perłowe znajdziecie też w serii Brilliance:

tusze Brilliance

Tusz Brilliance można używać na kalce, papierach (w tym błyszczących), zdjęciach, drewnie, folii termokurczliwej, kalce itp. W tej serii znajdziecie tusze metaliczne/perłowe oraz matowe.

Nastemplowane na jasnych powierzchniach zachowują piękny kolor, który na powierzchniach ciemnych wygląda subtelniej, pozwalając aby blask wychodził na prowadzenie.

tusze Brilliance - prace przykładowe

***

 

Tusze kredowe są tuszami gęstymi, wolnoschnącymi ale bardziej kryjącymi. Znajdziecie u nas tusze kredowe VersaMagic oraz Chalk Edger.

tusze kredowe

VersaMagic w projektach:

 tusze VersaMagic - prace przykładowe

Chalk Edger:

***

Tusze do embossingu na gorąco

Tusze do embossingu są przezroczyste i wolnoschnące - idealne by w dogodnym tempie napisać/nastemplować motyw i nałożyć puder oraz go rozpuścić dla uzyskania wypukłego wzoru. Brzmi jak magia? Obejrzyj filmik o embossingu na gorąco. Istnieją tez tusze do embossingu z zabarwieniem (tinted).

tusze do embossingu

Perfect Medium i VersaMark też są tuszami przezroczystymi. Są wykorzystywane nie tylko do embossingu na gorąco ale i do tworzenia różnych efektów z pigmentami np. Perfect Pearls czy kredą/miękką pastelą itp.

Versa Mark i Perfect Medium

***

Ciekawostką są tusze wielokolorowe do... kolorowych odbitek :)

tusze wielokolorowe

 

 

! UWAGA !  Żadne tusze nie nadają się do stemplowania na skórze/człowieku. Wspominając o stemplowaniu na skórze mamy na myśli wyroby skórzane.

 
Kompendium powstało opracowane dzięki Karolinie Stopyra / DrychaAgnieszce Danek-Wiśniak / Arte Banale, Ewie Szczepańskiej oraz materiałom producentów.
Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2018
  • facebook
  • googleplus1
  • twitter
  • pinterest
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel